Er wordt wat afgeklaagd over redactiesommen. Want waar gaat het nu eigenlijk om? Rekenen? Of zijn redactiesommen meer een oefening in begrijpend lezen? Toets je dan wel wat je wilt toetsen? Ik denk van wel.
Na de basisschool loopt de reken- en wiskundecarrière van kinderen al snel enorm uit elkaar. Bij een opleiding sociaal werk wordt er heel wat anders van je gevraagd op rekenvlak dan bij een studie natuurkunde. Een monteur maakt andere berekeningen dan een medewerker in een bloemenwinkel. Maar wie je ook bent, waar je ook terecht komt in dit leven, rekenen zal altijd een onderdeel zijn van je dagelijks bestaan.
Soms is het zelfs van levensbelang- als je recept aangeeft dat je drie maal per dag een kwart tablet moet innemen, of 20 milliliter van een drankje.
Vaak is rekenen een voorwaarde voor je financiële gezondheid. Kan ik die vakantie wel betalen? Hoeveel kost deze lening me nu echt? Heeft mijn werkgever me wel genoeg betaald deze maand? Klopt het bedrag wat ik nu als belasting moet betalen wel ongeveer met wat ik in gedachten had? Of heb ik misschien ergens iets verkeerd ingevuld?
En ook in het dagelijks leven kom je het overal tegen. In het recept staat dat je 400 ml. melk moet toevoegen, maar je maatbeker geeft alleen deciliters aan. Het lampje wat aangeeft dat je te weinig benzine hebt gaat branden en het is nog 20 kilometer naar huis. Koop je twee kilo appels in de aanbieding, of liever gewoon 4 appels zoals je altijd doet?
Het zijn allemaal rekenhandelingen. Die alles te maken hebben met hoe goed je je kunt redden in de maatschappij. Rekenen gaat in de eerste plaats over zelfredzaamheid. Voor alle leerlingen uiteraard- ongeacht hun vervolgopleiding.
Hoe toets je zelfredzaamheid?
Maar hoe toets je of een kind voldoende vaardigheden heeft om straks een appeltaart te bakken of zijn salarisstrookje te kunnen controleren? Niet door ze rijtjes sommen te laten maken- dan weet je alleen of een kind een algoritme kan uitvoeren. Maar door kinderen te laten rekenen in toepassingssituaties. En hier komen de redactiesommen om de hoek kijken. Hoe fantastisch het ook zou zijn om met alle kinderen uit de klas appeltaarten te gaan bakken - wat natuurlijk ook gebeurt - op dagelijkse basis is dat niet reëel en redactie- of verhaaltjessommen bieden die context wel.
Met een redactiesom kan een kind laten zien of het over voldoende reken- en leesvaardigheid beschikt om een alledaags probleem op te lossen. Net als in het echte leven.
Serieus aan de slag met redactiesommen?
In de webshop vind je het werkboek "Redactiesommen Stap voor Stap". Dit is een gestructureerde methode om redactiesommen zo aan te leren dat kinderen ze zelfstandig kunnen maken.
"Als remedial teacher heb ik sinds het stap voor stap boek een gestructureerde manier om met kinderen te werken aan het omgaan met verhaaltjes sommen. Zowel de kinderen als ik genieten van de combinatie van uitleg, spelvorm en het herhaald inoefenen. Alle leerlingen maken trouw hun 'huiswerk'en merken per direct verbetering in het omgaan met verhaaltjes sommen."
Tineke Verdoes- Kindertalenten
Ook vind je in de webshop verschillende werkbladen om mee te oefenen.
Reactie plaatsen
Reacties