Redactiesommen: waarom het niet om het woord gaat, maar om de situatie
“Iemand heeft ze ooit geleerd dat bij het woord totaal altijd een plussom hoort en bij minder een minsom. Nu doen ze dat klakkeloos… krijg dat er maar weer uit.”
30 nov 2025 16:33
“Iemand heeft ze ooit geleerd dat bij het woord totaal altijd een plussom hoort en bij minder een minsom. Nu doen ze dat klakkeloos… krijg dat er maar weer uit.”
6 nov 2025 10:26
Vanuit mijn werk bij En Route – waar ik materialen ontwikkel die kinderen én leerkrachten serieus nemen – kijk ik met belangstelling naar initiatieven waarin scholen hun eigen lesmateriaal gaan maken. Zoals dat van Neon, wat deze week uitgebreid in het nieuws was.
20 okt 2025 21:55
We horen het allemaal weleens in de klas:
21 sep 2025 16:14
Redactiesommen… voor veel kinderen zijn ze een struikelblok. Soms zie je dat een kind prima kan rekenen, maar zodra er een verhaaltje bij komt, gaat het mis. Hoe kan dat?
25 aug 2025 16:19
Vooral in de bovenbouw worden ze veel gebruikt: stappenplannen rekenen om een som goed te kunnen oplossen. Dat geeft houvast, maar leidt ook vaak tot een wildgroei aan stappenplannen. Sommige zijn helpend, andere juist belemmerend. Hoe herken je het verschil en hoe zet je een stappenplan rekenen goed in?
21 jun 2025 17:54
Wist je dat er in Nederland ongeveer 2,1 miljoen volwassen laaggecijferd zijn? Deze mensen hebben hier last van van in hun dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan, het omgaan met geld of het goed begrijpen van belangrijke informatie. Om hen te helpen is de Hogeschool Utrecht samen met partners uit Ierland, Spanje en Oostenrijk het Common European Numeracy Framework project gestart. Het doel hiervan is om organisaties die laaggecijferde mensen willen ondersteunen handvatten te bieden. Om dit te doen hebben zij de verschillende aspecten van gecijferdheid in kaart gebracht.
24 mei 2025 15:51
Gecijferd zijn wil zoveel zeggen als dat je je in je dagelijks leven (en beroep) uit de voeten kan met cijfers. Om dat te kunnen moet je flexibel kunnen omgaan met de rekenstof die je op school geleerd hebt. Je moet kunnen beredeneren welke rekensom je moet maken om dagelijkse beslissingen te nemen op het gebied van financiën, voeding, vervoer enzovoorts. Daarna mag je- eenmaal uit de schoolbanken- gerust je rekenmachine erbij pakken om die som uit te rekenen. Bedenken hoe je dat aanpakt vraagt dat je abstract kan denken. Dat is iets wat je moet leren.
6 apr 2025 10:20
Welke stappen kun je in de groepen 1 t/m 4 zetten om het formele werken met redactiesommen in de bovenbouw tot een succes te maken?
13 feb 2025 17:35
Samen aan de slag met redactiesommen. In deze blog vind je verschillende werkvormen om coöperatief aan de slag te gaan met redactiesommen.
19 jan 2025 19:37
Redactiesommen saai? Niet als je lekker buiten of bewegend aan de slag gaat. Hier volgen een aantal ideeën.
20 dec 2024 22:48
Wat is de plek van redactiesommen in de rekenles en de leerlijn rekenen? Waarom en wanneer bied je deze sommen aan? Je hoort veel van mensen die zeggen dat redactiesommen te talig zouden zijn. Kinderen die minder goed zijn in lezen zouden op die manier tijdens toetsen afgerekend worden op vaardigheden die helemaal niks met rekenen te maken hebben.
19 dec 2024 21:52
Het zal je leerlingen niet veel uitmaken hoe de som die ze maken nu heet, ze moeten hem tenslotte gewoon oplossen. Maar sprekend en denkend over rekenen en wat nu belangrijk is voor leerlingen om te kunnen, is het uit elkaar houden van de termen wel degelijk belangrijk. Er is ook verschil in de didactiek. Dus hieronder een kleine crash-course rekentermen rond redactiesommen.