Tips voor als je je kind wil helpen met schoolwerk

Daar zit je dan-met je goeie gedrag- klaar om je kind te helpen met school. Lekker kopje thee en een koekje erbij. Maar het gaat niet zoals je verwacht. De stemming is stroef, je kind zit volledig in de weerstand en jij begin ook aardig je geduld te verliezen. Wat is er aan de hand? En hoe los je het op?

Lees meer »

Verhaaltjessommen maken

Veel kinderen vinden het moeilijk: verhaaltjes  of redactie sommen. Wat deze sommen zo lastig maakt, is dat de opgave "verpakt" zit in een tekst of verhaaltje. Uit dit verhaaltje moet je kind dan zelf opmaken wat er van hem gevraagd wordt, welke informatie daarvoor relevant is en welke som het daarvoor moet uitrekenen.

Lees meer »

Wat als je eigen moeilijke emoties in de weg zitten

We krijgen best een boel over ons heen op het moment. Storm Eugenie, een gijzeling en nu zelfs een oorlog. En dat terwijl we allemaal nog bij aan het komen zijn van Corona. De beelden die we zien op het nieuws, de berichten die we horen. Dat doet wat met je. Angst, boosheid een gevoel van onrust, vermoeidheid. Allemaal heel normale reacties op wat we nu allemaal zien en horen. 

Lees meer »

Angst voor de angst

"Ik mag niet denken dat ik het niet kan, want als ik dat denk dan krijg ik stress en dan mislukt mijn werk helemaal" de avond van te voren kan ze daar al over in de stress raken: dat ze dat vooral niet mag denken.

Lees meer »

3 tips voor het werken met een beloningssysteem

In de klas zie ik het elke dag weer. Mopper ik, omdat het mij te lang duurt voor ik met de les kan beginnen, dan heeft dat weining effect. Het gesprek met de buurman of wat het ook is dat de kinderen in mijn groep bezig houdt op dat moment, is duidelijk interessanter dan mijn geklaag. Maar pak ik mijn zwarte whiteboard stift en vertel ik de kinderen dat ik een hartje ga zetten op het bord bij  alle groepjes die klaar zitten....dan is het in een mum van tijd stil en zit iedereen klaar voor de les. Want een hartje op het bord...dat willen ze allemaal wel!

Lees meer »

Conflicten in de klas

Waar soms wel 30 kinderen, dag in dag uit, met elkaar in een beperkte ruimte verblijven, ontstaat er natuurlijk wel eens een ruzie. Voor een ouder kan het dan lastig zijn om in te schatten wat er nu precies aan de hand is en hoe je je kind het best kan helpen. In dit artikel lees je over de meest voorkomende oorzaken van ruzie in de klas.

Lees meer »

Wat moet je kind kunnen voor het kan leren rekenen?

Voordat, in de loop van groep 3, een kind kan gaan leren om "echte" sommen te maken in een werkboekje, moet het al heel veel kennen en kunnen. In dit artikel kun je lezen over welke vaardigheden een kind moet beschikken om een goede start met rekenen te kunnen maken.

Lees meer »

Faalangst en niveauverschillen in de klas

Met opgetrokken schoudertjes zit ze tegenover me: "Eerst was ik een zonnetje en nu ben ik een maantje". "Wat betekent dat dan, als je een zonnetje bent?" vraag ik. Ze kruipt nog verder in elkaar en antwoord zachtjes "dat je goed bent". "En nu ben je een maantje?" , "Ja" zucht ze.

Lees meer »

Kun je woordenschat oefenen?

Woordenschat is heel belangrijk voor de denkontwikkeling van je kind. Kinderen met een grote woordenschat doen het over het algemeen beter op school, krijgen later betere banen en hebben het eigenlijk in alle facetten van het leven makkelijker. Waarom dit zo is, heb je kunnen lezen in de blog van vorige week. Heb je die gemist? Dat kun je hem hier teruglezen.

Lees meer »

Woordenschat en de denkontwikkeling van je kind

Vanmiddag heb ik mijn jongste mannetje afgezet bij de wenmiddag van zijn nieuwe school. Want na de zomervakantie is hij brugpieper! Nou ja…mannetje...hij is geen mannetje meer. Met versleten spijkerbroek, effen zwart shirt, zijn handen nonchalant in de zakken, en zijn gezicht op "wie doet me wat", lijkt het net alsof hij precies weet wat er van hem verwacht wordt. Wat done en wat not done is, heeft hij goed afgekeken bij zijn grote broer.En ik ben apetrots! Want ik weet hoe het voor deze bijdehante pre-puber allemaal begonnen is. Als weerloos mini-mensje, dat nog geen woord kon uitbrengen en nog geen idee had van die grote wereld, die hij nu voortdurend voorziet van zijn eigenwijze commentaar. Er is heel wat gebeurd in nog geen 12 jaar.

Lees meer »

Avondspits!

Ik vond het helemaal geen fijne tijd. Ik werkte in Rijswijk, op een leuke basisschool met leuke collega's. De reistijd er naar toe was alleen drie kwartier. Na mijn werk viste ik, hondsmoe, tegen zessen, mijn kinderen op bij de oppas. Uit de grond van mijn hart hopend, dat de oppas geen uitgebreid kletspraatje wilde houden...om vervolgens bij thuiskomst de kinderen meteen voor de televisie te zetten. Ik moest namelijk zorgen dat er zo snel mogelijk eten op tafel kwam. De kinderen moesten naar bed! De volgende dag moesten we er immers allemaal om 6 uur weer uit. Moe en gehaast mopperde ik tegen mijn kinderen, die voor mijn gevoel altijd te langzaam aten. Met lede ogen zag ik - dat ondanks al mijn aansporingen om toch vooral op te schieten, en al mijn gehaast en geren -  we "bedtijd" ook die avond weer niet gingen halen.

Lees meer »

Wat kinderen moeten leren over liegen.

".....en ik weet zeker dat mijn kind de waarheid spreekt. Want ze weet dat ik het heel erg vind als ze liegt..." We zijn op de camping en voor mijn neus staat een zeer opgewonden moeder, die vastbesloten is het verdwenen zilveren armbandje van haar dochter terug te krijgen van mijn op dat moment 7 jarige zoon.

Lees meer »