Functionele gecijferdheid

Wist je dat er in Nederland ongeveer 2,1 miljoen volwassen laaggecijferd zijn? Deze mensen hebben hier last van van in hun dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan, het omgaan met geld of het goed begrijpen van belangrijke informatie. Om hen te helpen is de Hogeschool Utrecht samen met partners uit Ierland, Spanje en Oostenrijk het Common European Numeracy Framework project gestart. Het doel hiervan is om organisaties die laaggecijferde mensen willen ondersteunen handvatten te bieden.  Om dit te doen hebben zij de verschillende aspecten van gecijferdheid in kaart gebracht. 

Lees meer »

Werken met materiaal bij redactiesommen

Gecijferd zijn wil zoveel zeggen als dat je je in je dagelijks leven (en beroep) uit de voeten kan met cijfers. Om dat te kunnen moet je flexibel kunnen omgaan met de rekenstof die je op school geleerd hebt. Je moet kunnen beredeneren welke rekensom je moet maken om dagelijkse beslissingen te nemen op het gebied van financiën, voeding, vervoer enzovoorts. Daarna mag je- eenmaal uit de schoolbanken- gerust je rekenmachine erbij pakken om die som uit te rekenen. Bedenken hoe je dat aanpakt vraagt dat je abstract kan denken. Dat is iets wat je moet leren.

Lees meer »

De plek van redactiesommen in de rekenles.

Wat is de plek van redactiesommen in de rekenles en de leerlijn rekenen? Waarom en wanneer bied je deze sommen aan? Je hoort veel van mensen die zeggen dat redactiesommen te talig zouden zijn. Kinderen die minder goed zijn in lezen zouden op die manier tijdens toetsen afgerekend worden op vaardigheden die helemaal niks met rekenen te maken hebben.

Lees meer »

Redactiesommen, verhaaltjessommen, contextsommen en realistisch rekenen. De termen uitgelegd.

Het zal je leerlingen niet veel uitmaken hoe de som die ze maken nu heet, ze moeten hem tenslotte gewoon oplossen. Maar sprekend en denkend over rekenen en wat nu belangrijk is voor leerlingen om te kunnen, is het uit elkaar houden van de termen wel degelijk belangrijk. Er is ook verschil in de didactiek. Dus hieronder een kleine crash-course rekentermen rond redactiesommen.

Lees meer »