"Mijn dochter praat zo lelijk over haar broer."

Hoe graag je het ook zo willen, broers en zussen die samen spelen, voor elkaar opkomen en geen ruzie maken is niet vanzelfsprekend. Daar staat ook de andere kant tegenover. Broers en zussen die elkaar kwetsen en fysiek pijn doen is ook niet iets wat "er gewoon bij hoort". Thuis is de plek waar je leert om voor jezelf op te komen, je grenzen aan te geven, ruzie te maken en het weer goed te maken. En dat leren gaat met horten en stoten. Je eigen aandeel zien in een ruzie is ook iets wat je moet leren. 

Lees meer »

Vakantie- en inpakstress? Ken jezelf!

Helemaal geen gek idee natuurlijk. Hoe heerlijk is het om voor je op vakantie gaat eerst een paar dagen vrij te hebben, zodat je echt ontspannen aan je vakantie kan beginnen. Maar zo werkt het natuurlijk niet voor iedereen, vakantiedagen zijn schaars en die wil je optimaal benutten. Tegelijk wil je ook ontspannen op vakantie. Wat helpt?

Lees meer »

Straffen en boos worden? Het kan anders!

Tijdens een ouder gesprek kwam het onderwerp ter sprake. De ouders hadden zich er wel al in verdiept. En gelezen dat belonen vaak beter werkt. Maar hoe dan? "Ik kan toch moeilijk elke keer dat hij iets normaal vraagt een cadeautje gaan geven? Dat vind ik zo overdreven!" En dat is het ook natuurlijk. Tegelijk voelde de manier waarop het nu ging ook niet goed. Toch vaak "schreeuwen" en straf. We zijn samen gaan nadenken over alternatieven, en kwamen hier uit.

Lees meer »

Tips voor als je je kind wil helpen met schoolwerk

Daar zit je dan-met je goeie gedrag- klaar om je kind te helpen met school. Lekker kopje thee en een koekje erbij. Maar het gaat niet zoals je verwacht. De stemming is stroef, je kind zit volledig in de weerstand en jij begin ook aardig je geduld te verliezen. Wat is er aan de hand? En hoe los je het op?

Lees meer »

Verhaaltjessommen maken

Veel kinderen vinden het moeilijk: verhaaltjes  of redactie sommen. Wat deze sommen zo lastig maakt, is dat de opgave "verpakt" zit in een tekst of verhaaltje. Uit dit verhaaltje moet je kind dan zelf opmaken wat er van hem gevraagd wordt, welke informatie daarvoor relevant is en welke som het daarvoor moet uitrekenen.

Lees meer »

Wat als je eigen moeilijke emoties in de weg zitten

We krijgen best een boel over ons heen op het moment. Storm Eugenie, een gijzeling en nu zelfs een oorlog. En dat terwijl we allemaal nog bij aan het komen zijn van Corona. De beelden die we zien op het nieuws, de berichten die we horen. Dat doet wat met je. Angst, boosheid een gevoel van onrust, vermoeidheid. Allemaal heel normale reacties op wat we nu allemaal zien en horen. 

Lees meer »

Angst voor de angst

"Ik mag niet denken dat ik het niet kan, want als ik dat denk dan krijg ik stress en dan mislukt mijn werk helemaal" de avond van te voren kan ze daar al over in de stress raken: dat ze dat vooral niet mag denken.

Lees meer »

3 tips voor het werken met een beloningssysteem

In de klas zie ik het elke dag weer. Mopper ik, omdat het mij te lang duurt voor ik met de les kan beginnen, dan heeft dat weining effect. Het gesprek met de buurman of wat het ook is dat de kinderen in mijn groep bezig houdt op dat moment, is duidelijk interessanter dan mijn geklaag. Maar pak ik mijn zwarte whiteboard stift en vertel ik de kinderen dat ik een hartje ga zetten op het bord bij  alle groepjes die klaar zitten....dan is het in een mum van tijd stil en zit iedereen klaar voor de les. Want een hartje op het bord...dat willen ze allemaal wel!

Lees meer »

Conflicten in de klas

Waar soms wel 30 kinderen, dag in dag uit, met elkaar in een beperkte ruimte verblijven, ontstaat er natuurlijk wel eens een ruzie. Voor een ouder kan het dan lastig zijn om in te schatten wat er nu precies aan de hand is en hoe je je kind het best kan helpen. In dit artikel lees je over de meest voorkomende oorzaken van ruzie in de klas.

Lees meer »

Wat moet je kind kunnen voor het kan leren rekenen?

Voordat, in de loop van groep 3, een kind kan gaan leren om "echte" sommen te maken in een werkboekje, moet het al heel veel kennen en kunnen. In dit artikel kun je lezen over welke vaardigheden een kind moet beschikken om een goede start met rekenen te kunnen maken.

Lees meer »

Faalangst en niveauverschillen in de klas

Met opgetrokken schoudertjes zit ze tegenover me: "Eerst was ik een zonnetje en nu ben ik een maantje". "Wat betekent dat dan, als je een zonnetje bent?" vraag ik. Ze kruipt nog verder in elkaar en antwoord zachtjes "dat je goed bent". "En nu ben je een maantje?" , "Ja" zucht ze.

Lees meer »

Kun je woordenschat oefenen?

Woordenschat is heel belangrijk voor de denkontwikkeling van je kind. Kinderen met een grote woordenschat doen het over het algemeen beter op school, krijgen later betere banen en hebben het eigenlijk in alle facetten van het leven makkelijker. Waarom dit zo is, heb je kunnen lezen in de blog van vorige week. Heb je die gemist? Dat kun je hem hier teruglezen.

Lees meer »