Redactiesommen… voor veel kinderen zijn ze een struikelblok. Soms zie je dat een kind prima kan rekenen, maar zodra er een verhaaltje bij komt, gaat het mis. Hoe kan dat?

Waar gaat het mis?
-
Rekenwoordenschat ontbreekt – woorden als verschil, minder dan, overhouden, verdelen zijn niet vanzelfsprekend. Als een kind deze niet begrijpt, kan het de som ook niet oplossen.
-
Half lezen en afraffelen – kinderen pikken alleen de getallen uit de tekst en doen daar maar “iets” mee. Ze missen dan wat de vraag eigenlijk is en waar die getallen voor staan.
-
Te veel stappen tegelijk – er wordt meteen een flinke som verwacht, terwijl het kind de tussenstappen niet ziet.
-
Onzekerheid – “Wat moet ik nou doen?” zorgt voor stress, en dan blokkeert het denken.
-
Automatiseren hapert – als de basisbewerkingen niet vlot gaan, blijft er te weinig ruimte in het hoofd over om de som te doorgronden.
Wat helpt wél?
-
Stap voor stap werken – samen kijken: Wat wordt er gevraagd? Wat weet je al? Wat moet je berekenen?
-
Visueel maken – tekenen, schema’s gebruiken of even uitspelen met blokjes of kaartjes.
-
Rekenwoordenschat opbouwen – expliciet woorden aanleren en herhalen. Ik maakte daarvoor een document met alle rekenwoorden per leerjaar. Een waardevol hulpmiddel voor leerkrachten en ouders. Je vind het in de webwinkel.
-
Rustig en zorgvuldig lezen – kinderen leren om eerst te begrijpen wat er staat, pas daarna de getallen te gebruiken.
-
Vertrouwen opbouwen – kinderen succeservaringen geven door te beginnen met makkelijke, overzichtelijke sommen.
Voorbeeld: hoe het mis kan gaan
Som: In de kast staan 24 boeken. 7 boeken worden uitgeleend. Hoeveel boeken blijven er in de kast?
-
Hoe het vaak fout gaat: Een kind leest snel, ziet 24 en 7, en schrijft op: 24 + 7 = 31.
-
Hoe het goed kan gaan: Eerst rustig lezen. Blijven er in de kast betekent dat er boeken weggaan → dus een minsom. Dan: 24 – 7 = 17.
Door de woorden uitgeleend en blijven over te begrijpen, weet een kind welke bewerking nodig is.
Een praktisch hulpmiddel
Ik merk in mijn praktijk dat het helpt om een vaste aanpak te hebben. Daarom maakte ik een poster die kinderen houvast geeft bij redactiesommen. Daarop staat stap voor stap hoe je de som kunt aanpakken. Leerkrachten hangen ’m in de klas, ouders gebruiken ’m thuis.
Reactie plaatsen
Reacties