Wil je mijn kind helpen met haar concentratie?

Gepubliceerd op 13 oktober 2022 om 11:13

Natuurlijk wil ik dat. Concentratie is alleen een ontzettend containerbegrip. Zelden is het zo simpel als dat een kind "gewoon moet leren haar hoofd erbij te houden". Er kunnen heel veel redenen zijn waarom het je kind niet lukt om aan het werk te gaan en te blijven. Hieronder benoem ik er een aantal.

De omgeving

Een heel voor de hand liggende reden is dat de omgeving de oorzaak is van een slechte concentratie. Denk aan omgevingsgeluid ( van kinderen of van buiten) , een onrustige plek om te zitten- bijvoorbeeld vlak bij de deur of aan de tafel van de leerkracht waar iedereen langsloopt of in een onrustig groepje. Maar ook onvoldoende ventilatie, een te hoge- of juist te lage temperatuur, onvoldoende verlichting, een te hoge of te lage tafel kunnen niet helpend zijn. 

De opdracht

Weet je kind wat het moet doen? Weet het ook wat te doen als het dat niet weet? Weet het hoe en aan wie je om hulp kan vragen en durft het dat ook te doen? Is de opdracht passend? Een veel te moeilijke of veel te makkelijke opdracht maken het allebei heel moeilijk om je hoofd er bij te houden. 

Spullen

Hoe ziet het laatje van je kind er uit? Kun je daar makkelijk alle spullen vinden die nodig zijn voor de opdracht. Het is handig om voor je begint alvast alles klaar te leggen wat je nodig hebt. Dan hoef je tussendoor niet op te staan en uit je concentratie te komen. Dat vraagt wat planwerk vooruit. 

Emoties en gedachten

Een moeilijke som of opdracht kan allerlei emoties en gedachten oproepen.  De gedachte:  "Ik kan dit toch niet" geeft een naar of gespannen gevoel, en dat maakt het weer veel moeilijker om aan je werk te gaan. Ook gedachten over het gemiste doelpunt net in de pauze, of de ruzie die je vanochtend had met je zusje, kunnen afleiden. Kan je kind daarmee omgaan? Lukt het ook om andere behoeften even uit te stellen? Om nu even niet dat leuke verhaal over het weekend te vertellen, maar bij je werk te blijven. 

Ook omgaan met tijdsdruk kan ook spanning geven en dus afleiden.

 

Verwachtingen

Weet je kind wat er verwacht wordt? Sommige jonge kinderen kunnen keurig aan hun tafel zitten en ogenschijnlijk aan het werk zijn, maar in feite zitten ze alleen "schooltje te spelen". Ze zijn niet bezig met het resultaat, maar vooral met lekker bezig zijn. Ze controleren hun werk dus ook niet op het eind en houden ook niet bij of hun strategie wel werkt of dat ze onderweg moeten bijsturen. 

Verwachtingen werken ook de andere kant op. Er zit een maximum aan hoe lang je je kunt concentreren. Aan het eind van de basisschool mag je best verwachten dat een kind zich een half uur op een taak kan richten, maar voor een kind van 6 is 10 minuten al heel netjes. Vaak verwachten we veel te veel.

 

Is concentratie een een terugkerend probleem, dan denk ik graag met jullie mee.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.